Terug

Carel Kraayenhof y su Sexteto Canyengue - Biografie

De bandoneon - het hart van de tango

De schitterende combinatie met viool, piano, contrabas, slagwerk en stem maakt de tango tot een steun en toeverlaat.

Geniet van Carel Kraayenhof y su Sexteto Canyengue!

Nu Carel Kraayenhof y su Sexteto Canyengue boeken bij Eastside Bookings & Artists

De tango zo zegt men in Buenos Aires, bezingt het leven in drie minuten. De bandoneons, het hart en de stem van de tango, leidt de andere instrumenten in het sextet met de pulserende kracht van de Canyengue: het krachtige ritme. In Nederland is Carel Kraayenhof vooral bekend als medeoprichter van het Sexteto Canyengue, een tango-orkest dat sinds 1988 internationaal toenemend succes vergaart. Met regisseurs Leendert Pot en Rolf Lambert maakte hij documentairefilms over respectievelijk zijn bezoek aan maestro Osvaldo Pugliese in Argentinie ('Embraced by the tango' 1991) en over de knoppenaccordeon ('Bandoneon' 1998). Als bandoneonist trad Kraayenhof op met diverse grote orkesten en vermaarde musici (Yo-Yo Ma, Rotterdams Philharmonisch orkest), en om zijn kennis over en passie voor de bandoneon en de tangomuziek over te dragen richtte hij in 1993 aan het Rotterdams Conservatorium de Vakgroep Argentijnse Tango op, samen met collega bandoneonist Leo Vervelde en onder artistieke leiding van Maestro Pugliese. Tot de dag van vandaag is dit de enige plek ter wereld waar op conservatoriumniveau tangolessen worden gegeven.

Artistieke erkenning

Reeds vroeg in zijn carriere viel de autodidact Kraayenhof al grote artistieke erkenning ten deel toen hij in 1987 op uitnodiging van Piazzolla zelf, in één van diens kwintetten drie maanden als bandoneonsolist optrad in de musical 'Tango Passionado' op Broadway, New York. De basis voor deze rol werd kort daarvoor gelegd tijdens een eerste ontmoeting met de maestro in Nederland. Kraayenhof was opgetrommeld om zijn instrument aan Piazzolla voor één concert in bruikleen te geven, omdat diens eigen bandoneon kapot was. Uiteindelijk werd Piazzolla's instrument nog op tijd gerepareerd, maar Kraayenhof had zijn instrument al even gedemonstreerd. De meester hoorde onmiddellijk dat de Hollander in Buenos Aires was geweest, het buitengewoon moeilijke instrument werkelijk kon bespelen en de muzikale taal van de tango beheerste. Ook trad hij op met Sexteto Canyengue op uitnodiging van Pugliese en diens orkest in Buenos Aires (1990) en in theater Carre te Amsterdam (1992).

Publieke erkenning van Kraayenhof

De publieke erkenning kwam pas in februari 2002. Kraayenhof was uitgenodigd te spelen tijdens de huwelijksplechtigheid van Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima. Zijn uitvoering van 'Adios Nonino' tijdens de dienst in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, zette de Argentijnse Maxima en vele televisiekijkers in tranen. De uitvoering in de kerk werd snel een grote hit en waarde vrijwel meteen rond over het internet. De beroemdste Piazzolla-compositie stond ook op de officiele huwelijks-cd die bij verschijning al meteen goed was voor platina. Nederland was na het koninklijke huwelijk op slag en aan masse gevallen voor de tango en de bandoneon. En ook in Argentinie was het optreden niet onopgemerkt gebleven. In huize Kraayenhof stroomden de gelukwensen binnen: Daniel Piazzolla, de zoon van de maestro, schreef dat zijn vader in de Hemel trots was op Kraayenhof; Oscar Lopez Rui­z prees de Nederlander voor zijn spel in de stijl, en met de emotie van Piazzolla; en de weduwe van Osvaldo Pugliese schreef dat ze had genoten van Kraayenhof's spel, en diep ontroerd was door het eren van de Argentijnse tango tijdens de huwelijksceremonie. "We hebben met het Sexteto nadien al drie keer voor een uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam en een afgeladen Doelen in Rotterdam gespeeld" aldus Kraayenhof. "Dat was voordien volstrekt ondenkbaar!" Tijdens de Koninklijke huwelijksplechtigheid in de Nieuwe Kerk trad Kraayenhof op met het Concertgebouw Kamerorkest en het Nederlands Kamerkoor onder leiding van dirigent Ed Spanjaard. Zo ontstond het idee om samen met Kraayenhof en zijn Sexteto een nieuwe cd op te nemen, in samenwerking met Ed Spanjaard, Bob Zimmermann, het koor en orkest. Deze CD, 'Tango Royal', bevat uitvoeringen door Kraayenhof met leden van Sexteto Canyengue, het Nederlands Kamerkoor, het Concertgebouw Kamerorkest en de solisten Vesko Eschkenazy (viool) en Heleen Koele (sopraan), gedirigeerd door Ed Spanjaard. Het repertoire omvat 'Aconcagua' -het concert voor bandoneon, strijkers, piano, harp en percussie- en vier andere stukken van Astor Piazzolla; 'Maypa' van Roberto Daniel Alvarez en drie stukken van Kraayenhof zelf. Het spreekt vanzelf dat ook 'Adios Nonino' niet ontbreekt. DE BAND Sexteto Canyengue Ensemble van formaat Carel Kraayenhof Bandoneón Emma Breedveld 1e viool Jaap Branderhorst Contrabas Bert Vos 2e viool, altviool Sebastiaan van Delft Piano Ville Hiltula 2e Bandoneón Omar Mollo Zang

Exclusieve artiesten

Alle Genres

Best bezochte artiesten